Niezbędne informacje dotyczące Poznania i okolic

Dlaczego zarządzanie jakością jest ważne w logistyce?

Posted by on kw. 22, 2022 in Przemysł |

Dlaczego zarządzanie jakością jest ważne w logistyce?

Zarządzanie jakością stanowi podejście opierające się o dążenie do doskonalenia efektywności i elastyczności organizacji w celu spełniania potrzeb, wymagań i oczekiwań klienta. Do realizacji tych założeń wykorzystuje funkcje zarządzania w całym przedsiębiorstwie.

Zarządzanie jakością to czwarty etap rozwoju koncepcji jakości po kontroli jakości, sterowaniu jakością i zapewnieniu jakości. Jego zasady zostały zdefiniowane w normach ISO 9000 – rodzinie norm opracowanych do stworzenia wytycznych stanowiących bazę do wdrożenia i utrzymania systemu zarządzania jakością. W pierwszej wersji ISO 9000 znajdowało się 8 zasad, lecz po nowelizacji z 2015 roku zostało ich tylko 7. Są to: 

  • orientacja na klienta,
  • przywództwo,
  • zaangażowanie pracowników,
  • podejście procesowe,
  • doskonalenie,
  • podejmowanie decyzji na podstawie faktów,
  • zarządzanie relacjami .

Na rodzinę norm ISO 9000 składają się trzy normy: 

ISO 9001: Systemy zarządzania jakością – Wymagania

ISO 9001 zawiera wymagania dla wdrażania i certyfikacji systemów zarządzania jakością. Jest uznawana międzynarodowo i stanowi podstawę dla procesów certyfikacyjnych. 

ISO 9000: Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia

ISO 9000 opisuje podstawy zarządzania jakością i definiuje stosowane w normach terminy, przez co stanowi wprowadzenie do pozostałych norm z rodziny. 

ISO 9004: Systemy zarządzania jakością. Wytyczne doskonalenia funkcjonowania

Ostatnia z norm z rodziny ISO 9000, ISO 9004, zawiera wytyczne dotyczące doskonalenia systemu zarządzania jakością. Jest szczególnie pomocna w procesie utrzymania wdrożonego systemu. 

Dlaczego zarządzanie jakością jest tak istotne? 

Odpowiednio dostosowany do specyfiki i potrzeb danej organizacji system zarządzania jakością pozwala zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa, poprawić różnorodne obszary jego działania oraz znacząco zmniejszyć ryzyko biznesowe. Wśród wymiernych korzyści wdrożenia systemu zarządzania jakością w organizacji można wymienić przede wszystkim: 

  • lepsze zrozumienia zachodzących w organizacji procesów, 
  • lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów, 
  • oszczędności wynikające z obniżenia kosztów związanych z reklamacjami, naprawami oraz popełnianymi błędami, 
  • usprawnienie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, 
  • dostęp do nowych rynków zbytu, 
  • budowanie partnerskich relacji z dostawcami i podwykonawcami,
  • wzrost zaufania klientów do marki. 

Wyznaczanie działów lub osób odpowiedzialnych za zarządzanie jakością 

Wdrażanie systemu zarządzania jakością odbywa się etapami. Pierwszym jest wyznaczenie działu lub osób odpowiedzialnych za cały proces, które będą podlegać bezpośrednio pod zarząd danego przedsiębiorstwa. Zespół Wdrożeniowy musi składać się z osób, które ukończyły stosowne szkolenia z zarządzania jakością. Kadra kierownicza dokonuje wyboru odpowiednich kandydatów, po czym udziela im dostępu do osób i danych w różnych działach firmy, zapewnia właściwą obsługę administracyjną i odpowiednie środki finansowe. Zespół analizuje cel wdrażania systemu zarządzania jakością i określa plan działania, biorąc pod uwagę wszystkie potrzeby firmy i ewentualne trudności mogące spowolnić proces. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie jakością wykonują ponadto następujące zadania: 

  • ustalają hierarchię, przebieg procesów oraz zachodzące między nimi relacje, 
  • dokonują wyboru metod monitorowania i pomiarów:
    • procesów,
    • wyrobów,
    • dostawców
    • systemu zarządzania, 
    • zadowolenia klientów,
  • wybierają obszary, w których można dokonać ulepszeń, 
  • określają wymogi dotyczące gromadzenia i przechowywania danych dotyczących procesów przedsiębiorstwa, 
  • ustalają zasady wykorzystania dokumentów systemowych
  • podejmują decyzje dotyczące koniecznych działań korygujących i zapobiegawczych,
  • sporządzają harmonogramy audytów i przeglądów systemu. 

Zespół Wdrożeniowy powinien ponadto informować kierownictwo o postępach wdrażania zarządzania jakością i wystąpić z wnioskiem o audyt certyfikacyjny w sytuacji, gdy audyty wewnętrzne dały pozytywne wyniki. 

Zarządzanie jakością – szkolenia 

Dla pracowników działów jakości oraz pracowników działów produkcyjnych wyznaczonych do pełnienia roli audytora wewnętrznego w firmie, a także wszystkich osób chcących pogłębić swoje umiejętności i kwalifikacje zawodowe, przygotowane zostały szkolenia z zakresu zarządzania jakością w zgodzie z normami ISO 9000. W trakcie szkolenia uczestnikom zostaną zaprezentowane i wyjaśnione istniejące systemy zarządzania jakością wraz z dotyczącą ich fachową terminologią. 

Kursanci zapoznają się ponadto ze sposobami planowania i przeprowadzania audytów oraz wykorzystywanymi narzędziami audytowymi. Szkolenie przedstawi także, w jaki sposób należy sporządzić stosowny raport audytowy. Po każdej części teoretycznej, uczestnicy wezmą udział w ćwiczeniach i warsztatach, pozwalających zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.