Niezbędne informacje dotyczące Poznania i okolic

Kto nadaje certyfikat ISO 9001?

Posted by on kw. 22, 2022 in Usługi |

Kto nadaje certyfikat ISO 9001?

ISO 9001 jest jedną z norm określających minimalne wymagania dla Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) stosowanego w organizacji i to niezależnie od tego, czy jest ona nastawiona na zysk, czy też nie, i czy koncentruje się ona na produktach czy usługach.

Certyfikat ISO 9001 nie jest obowiązkowy, ale stanowi ważną wizytówkę firmy i bezsprzecznie działa na korzyść jej wizerunku na rynku. Fakt, że organizacja lub firma posiada certyfikat ISO 9001 oznacza, że dobrowolnie spełniła cele tej normy, a więc: podjęła starania uzyskania certyfikatu, dostosowała politykę zarządzania firmą do jej wymagań, pomyślnie przeszła ocenę, która to wykazała, że firma jest w stanie dostarczać produkty i usługi spełniające międzynarodowe wymagania w zakresie jakości SZJ.

ISO 9001 ma na celu zwiększenie zaufania i zadowolenia klientów i partnerów biznesowych, zarządzanie z uwzględnieniem potencjalnych ryzyk, doskonalenie i ochronę środowiska oraz zapewnienie stałej jakości wytwarzanych produktów oraz oferowanych usług. Z tego względu, certyfikat ISO 9001 jest coraz bardziej popularny wśród firm, które chcą zadbać o swoją stałą i bezpieczną pozycję na rynku. 

Jak uzyskać ISO 9001?

Aby uzyskać certyfikat jakości, firma musi wykonać następujące kroki:

  • Potrzeba: pierwszym etapem jest uświadomienie sobie potrzeby wdrożenia systemu zarządzania jakością w organizacji. Podstawowymi przyczynami są wymagania nowych klientów lub wykrycie potrzeb w zakresie ulepszeń po to, aby usatysfakcjonować klientów, których firma już posiada.
  • Wybór konsultanta: jest to ważny etap na drodze do uzyskania certyfikatu, ponieważ konsultant/ firma konsultingowa powinna doskonale znać metodologię wdrażania w celu uzyskania certyfikatu jakości.
  • Planowanie systemu: proces wdrażania oraz System Zarządzania Jakością muszą być zaplanowane. Planowanie SZJ musi być przeprowadzone po zidentyfikowaniu i przeanalizowaniu wszystkich procesów organizacji.
  • Szkolenie w zakresie jakości: system zarządzania jakością jest własnością firmy, dlatego w organizacji muszą znaleźć się osoby kompetentne, które wdrożą i rozwiną normę ISO 9001. Tego rodzaju kompetencje można uzyskać po ukończeniu szkolenia w tym zakresie.
  • Dokumentacja SZJ: Dokumentacja będzie wspierać procesy i zapewniać ich skuteczność.
  • Przeprowadzenie procesów: w trakcie dokumentacji zdefiniowane zostają procesy, które w tym momencie należy wdrożyć, a następnie wykonać zadania wymagane przez normę ISO 9001 po to, aby finalnie uzyskać certyfikat jakości.
  • Audyt wewnętrzny: jest to podstawowe wymaganie normy ISO 9001. Podczas tego audytu sprawdzana jest zgodność ze wszystkimi wymaganiami zawartymi w normie i w Systemie Zarządzania Jakością.
  • Audyt certyfikacyjny: po sprawdzeniu, że system zarządzania jakością działa prawidłowo i został dobrze wdrożony, można zwrócić się do jednostki certyfikującej o wydanie certyfikatu jakości.

Korzyści płynące z uzyskania certyfikatu jakości

Certyfikat jakości ISO 9001 jest jednym z niezbędnych wymagań, które należy spełnić, aby wzmocnić pozycję firmy i poprawić relacje biznesowe. Jest to kluczowy element, który zapewnia stabilną i długodystansową pozycję firmy. 

Korzyści uzyskane dzięki certyfikatowi jakości są wymierne i widoczne zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. Biorąc pod uwagę zarządzanie firmą, certyfikat jakości ISO 9001 oferuje organizacji skuteczne narzędzie do analizy i określenia kluczowych punktów wymagających poprawy, poddając przeglądowi odpowiednie wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością. 

Do głównych korzyści płynących dla firmy w związku z posiadaniem certyfikatu należą:

  • Poprawa strategii i polityki zarządzania firmą.
  • Wzmocnienie pozycji organizacji.
  • Wdrożenie systemu zarządzania jakością w sposób efektywny, który zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia incydentów, zwiększa wydajność i zaangażowanie pracowników.

Biorąc pod uwagę pozycję firmy wobec innych organizacji i klientów oraz partnerów biznesowych, ISO 9001 to certyfikat, który plasuje firmę na bardzo wysokiej pozycji na rynku i daje jej przewagę konkurencyjną, która pozwala oferować różne produkty i usługi spełniające wszystkie wymagania klientów i zaspokajające ich potrzeby.

Do głównych korzyści zewnętrznych płynących dla firmy w związku z posiadaniem certyfikatu należą zatem:

  • Dobra pozycja i reprezentatywność marki na rynku.
  • Przewaga konkurencyjna nad innymi firmami z branży.
  • Większa skuteczność produktów i usług oferowanych przez organizację.